مصر--- ياولاد الحلال
banner
2019-02-10 , 10:02 مساءً
السهم الابيض’s Avatar
السهم الابيض

نشيط

السهم الابيض
السلام عليكم

عندى كم استفسار بخصوص مصر . انا انشالله افكر ازروها لاول مره لكنى متردد لسبب . بعد بحث فى المنتدى لقيت ردود كثيره تشتكي من النصب والاحتيال. يعنى تحجز فندق ولما تروح تلقاهم زودو عليك مبلغ ماتدري شلون...كلن فى المطار يطلبك ولو اعطيت شي قليل ممكن يشتمك...اشياء بصراحه تخوف انها تخرب عليك سفرتك . فى نفس الوقت ابي اشوف القاهره وزحمتها وناسها ومقاهيها وكل شي نشوفه فى الافلام والمسلسلات. ماني من رواد اماكن السهر المتعارف عليها, جلسه رايقه فى مقهى شيشه او كافيه تكون كافيه بالنسبه لي خصوصا انى بكون لحالي.

-بالنسبة للسكن..ايضا قرات ردود متباينه وكلن يقول محل لين افتر راسي..انا ابي فندق يكون فخم ويكون وسط البلد ابي انزل من الغرفه واتمشى بدون حاجه لتاكسي او مترو.سواء الفندق فيه زيطه او لا.. ماتفرق معي...بس يكون موقعه حلو وكل شي حولي ليل ونهار ناس ماتنام.

ياليت اللى عنده اى فكره او معلومه او رأي يقوله . مانستغني .

اى استفسار ثاني يطري على بالي راح اطرحه لكم بس حبيت اعرف اراءكم وشكرا
Enlarged Image
2019-02-10 , 10:02 مساءً
2019-02-11 , 04:26 صباحاً
medofederer’s Avatar
medofederer

مشارك

medofederer
الوضع ليس بالبشاعه الي يحكي عنها الناس مصر بلد جميل جدا ممكن تنبسط فيه ب اقل تكلفه اهم شيء تبعد عن المناطق المشبوهه الموجوده ف كل مكان ف العالم
بالنسبه للفندق موجود كل المستويات اختار فندق ف وسط البلد قريب من كل شيء الكورنيش مليان فنادق فخمه للغايه
و الاكل و الخروج اختر اماكن معروفه ليها قائمه طعام ثابته و افخم فندق ف مصر تتعشي فيه تدفع ١٥٠ ريال بالكتير
لو عندك ايام كتير روح الاسكندريه و لو بتحب الآثار روح الاقصر و اسوان وو البحر عندك شرم الشيخ و الغردقة و لو تحب اماكن هاديه في طابا و دهب و اي استفسار انا ممكن افيدك
بالمناسبه في حفله لعمرو دياب في اخر الشهر اظن سعر التيكت ٥٠ او ٦٠ ريال للفرد
2019-02-11 , 04:26 صباحاً
2019-02-11 , 04:47 صباحاً
ss-1993’s Avatar
ss-1993

مبدع

ss-1993
هي ماتناسب الكل الي يدقق على كل شي ماتصلح له
لكن بالرغم من كل شي البعض تعتبر وجهته المفضلة

عموما بالرغم من كل الاشياء الي ذكرتها برضه تعتبر رخيصة
يعني لو تحسبها ماتطلع ولا نص التكلفة لوجهات اخرى

الزبدة يعني بحبحها شوي في حدود المعقول
لا تبالغ ولا تشد مرة امسك العصا من النص
ولا تاخذ الشي ذا بشكل شخصي
لو تحسبها وتحول العملة تطلع ولا شي وشي تافه ممكن تعتبرها صدقة لوجه الله

هذي ضريبة السفر لدول العالم الثالث

لكن عاد تبقى لها مكانة عندنا عن نفسي مستحيل اصبر عنها بالرغم من كل شي
2019-02-11 , 04:47 صباحاً
2019-02-11 , 06:34 صباحاً
Mastrdi’s Avatar
Mastrdi

مبدع

Mastrdi
زرت مصر في نهاية ديسمبر وبداية يناير البلد جميل ، صحيح من بداية المطار بتشوف اللي يبي بغشيش من جميع طبقات المجتمع من عمال النظافة إلى ضباط المطار بس للامانة ماحد يجبرك " بالعربي احقره وامشي عنه ولو مثلا ضابط واخد جوازك قولي لو سمحت جيب الجواز وامشي عنه " البلد جميل وعموم الناس بسيطة وطيبة واعتقد الفقر هو اللي سبب ان الناس تطلب البغيش ( البلد رخيص ) ،، بتشوف مناظر عدم نظافة في بعض الاحياء بالنسبة لي تغاظيت عنها لانه الناس طيبة عموماً كنت في حالي وما احتك مع احد الا للحاجة مثل الشراء او التعامل السكن في فترة سكني كان راس سنة واجازة الخليج فكان يا فندق 5 نجوم بمبلغ خيالي او فندق 3 نجوم بمبلغ مرتفع نوعا ما طبعاً اخترت3 نجوم لانه اقامتي طويلة والميزانية محدودة وما تندمت ابد ، التنقلات لا تستخدم الا اوبر لانه الساقئين 95% محترمين وخلي الدفع بالبطاقات الائتمانية امم سعر الصرف كان 4.75 جنيه للريال الواحد من داخل مصر.

طبعاً بالنسبة لي كانت المرة الاولى اللي ازور فيها مصر ومسافر منفرد كعادتي ، وباذن الله لي زيارة اخرى ليست بقريبة
2019-02-11 , 06:34 صباحاً
2019-02-11 , 09:31 صباحاً
سوشيال ميديا’s Avatar
سوشيال ميديا

مشارك

سوشيال ميديا
والله يا جماعة من ردودكم حسيت ان مصر عبارة عن معتقلات وعصابات وتعذيب !

هذا وانا ررايح لها أكثر من مرة :d , اجل كيف الي ناوي يروح وشاف ردودكم ! :25:

لازم تفهم شغلة وحدة عزيزي صاحب الموضوع

طبيعة النفس البشرية تحب المبالغة والتهويل

الوضع في مصر امن وامان والدنيا ماشية زي الحلاوة والشعب لطيف وحبيب

صحيح فيه ممارسات ضد السائح الخليجي تحديداً

لكن هذي الممارسات انت بنفسك تقدر تح وتقلل منها , لا تفتح مجال على نفسك

بالبخشيش والاكرامية زي ما يسموها ,,

خلك في حالك وامورك تضبط زي الحلاوة وما تواحه ان شاء الله اي مشاكل .
2019-02-11 , 09:31 صباحاً
2019-02-11 , 12:34 مساءً
Onionite’s Avatar
Onionite

مبدع

Onionite
من اول ما تحط رجلك بالمطار تبدأ الشحاذة و لازم تعطي بخشيش اذا تبي امورك تمشي انا كنت اعطي بخشيش فاموري مشت تمام اتذكر و انا بالمطار لرحلة العودة الانتظار الطابور كان طويل مرة جاني واحد لاني لابس ثوب و قال لي بخمسين جنيه اعديك و ادخلك من مسار خاص و فعلاً عطيته خمسين جنيه و كلم ضابط و دخلني كنت ضطر لاني متاخر و خشيت تفوتني الرحلة. المقصد اذا بتدفع راح تنبسط و الكل يخدمك و مع ذلك البلد رخيصة و مهما تدفع راح تجد مقابل. مصر جميلة للسياحة بس طول بالك. مرة كنت امشي بسوق و يمكن فوق ٢٠ واحد يشحذون و كنت ارفض فواحد منهم قام يسب و يشتم لكن اذا بتوسع صدرك ما راح يجيك شئ. و اذا بتروح الاهرامات احذر من النصابين اللي يقول اركبك الجمل و امشيك ببلاش او مبلغ منخفض ثم اذا خلصت يقوم يصارخ و يطالبك بمبالغ كبيرة. اذا نصبوا عليك كلم الشرطة السياحية اللي متواجدين هناك طبعاً حتى الشرطة فاسدين هم بيحلون الموضوع لك و يبون مية او خمسين جنيه هههههه.
2019-02-11 , 12:34 مساءً
2019-02-11 , 02:55 مساءً
Destination 1’s Avatar
Destination 1

Destination 1
اذا تريد تعاقب نفسك فروح مصر!، رحتها رحلة عمل 4 أيام بالقاهرة وقسماً كانت من أسوء سفرات حياتي ،بداية من نزولك للمطار وتشوف المناظر المقززة من العسكر وشحاذتهم (انا ماعندي مشكلة بالشعب المسكين لأنه مغلوب على أمره ) ،لكن لما تشوف ضباط يشحذون بطريقة يبي يخوفك هذي مصيبة بحد ذاتها وهذا اكبر دليل على الإنفلات الأمني عندهم كل شي يمشي بالدف، لامطاعم نظيفة تقدر تاكل فيها ،ولاالنيل والمناطق اللي حولها تقدر تقعد فيها من وساختها ، والأهرامات مافيها شي يستاهل لكن لازم تشوفها وانتبه من حقين الخيل النصابين ، لأنه بيقولون لك ماراح تقدر تدخل إلا فيها وهم نصابين بإمكانك تروح برجولك مشي ، والخان خاليلي والحسين كلها شوية اسواق مع شوارع منعدم فيها النظافة ومقاهلي العاملين فيها ماشفت أنصب منهم بالإستغلال والإستغفال بحيث يحط لك حاجات بالطاولة أنت ماطلبات وتعتقد انها ضيافة واذا اخذت منها يقول لك هات حقها !
المكان الوحيد اللي عجبني بالقاهرة هو المتحف المصري فقططط.
مصر ماتصلح أبداً للشباب اللي اعمارهم تحت ال 40 ، تصلح بس للناس جيل الستينيات والسبعينات فقط اللي يحب يشيش ويسولف منها وهنا لأنهم فعلاً شعب راعيين كلام وبس.

أنصحك تغير وجهتك لأني متأكد انك راح تندم ، على الرغم اني ساافرت لها عمل إلا اني تضايقت منها كثيير والحمد لله مارحت لها سياحة مخصوص .
انصحك تشوف لك وجهات ثانية رخيصة مثل تركيا وجورجيا وخلك من مصر وقرفها
2019-02-11 , 02:55 مساءً
2019-02-11 , 05:41 مساءً
turki-22’s Avatar
turki-22

مبدع

turki-22
رحت لها مرتين وافكر اروح لها بالعيد
رح وانبسط لكن خلك حذر واستخدم اوبر بالمشاوير والدفع فيزا واستمتع
2019-02-11 , 05:41 مساءً
2019-02-12 , 03:21 صباحاً
MR-MEDO7’s Avatar
MR-MEDO7

مبدع

MR-MEDO7
لو احد قالك محفول مكفول لاتروح

بالعربي استغلال مع وقاحه و شوارع وسخه وتلوث في كل شي

والي يقول روح مصر تنبسط وبس تضحك هذا تراه ناصبين عليه رايح جاي

انت تبي تستانس ودافع فلوس اهرب عن مصر كهرب الفريسه من الذئب :)
2019-02-12 , 03:21 صباحاً
2019-02-12 , 09:43 صباحاً
روبينهو مدريد’s Avatar
روبينهو مدريد

مشارك

روبينهو مدريد
مصر مناسبة للي باله طويل ويحب الناس

غير كذا صداع انت في غنى عنه
2019-02-12 , 09:43 صباحاً
2019-02-12 , 10:32 صباحاً
دكتور جامعي’s Avatar
دكتور جامعي

مبدع

دكتور جامعي
دولتان في القائمة السوداء لدي
تركيا ، مصر

وأرض الله واسعة ، ومالك في جيبك
2019-02-12 , 10:32 صباحاً
2019-02-12 , 12:17 مساءً
LeHso’s Avatar
LeHso

نشيط

LeHso
مصر مناسبة للي باله طويل وما يدقق ولا ياخذ الامور بشكل شخصي

يعني عادي تتعطل في المطار لانك ما دفعت جنيه للعسكري او تلاقي واحد يمشي وراك عشان تعطيه فلوس ويقعد يمشي ويمشي ويمشي ... :) تخيل الموقف وشوف اذا تحس بتتقبل الوضع وتطنش او بيرتفع ضغطك

برأيي ارض الله واسعة وفيه خيارات كثيرة مو لازم مصر
2019-02-12 , 12:17 مساءً
2019-02-12 , 06:15 مساءً
بطااطا’s Avatar
بطااطا

مشارك

بطااطا
أخوي
عشت في القاهره سنوات طويله بحكم عمل الوالد الله يرحمه ويحسن إليه وأخر مره كنت في القاهره كانت عام 2005 يعني قبل 14 سنه وبعدها عاهدت نفسي إني ما أروح مصر بعد كده. الاشياء اللي أتكلموا فيها الشباب ترى معظمها صح
وأنا أضم صوتي للشباب اللي ما ينصحوك للذهاب لمصر
الحقيقه مصر كانت حلوه أيام زمان لكن الان كل شي أتغيير. أيام السفر لمصر أنتهت خلاص هذا وأنا أخر مره كنت هناك لمن كانت الإداره السابقه موجوده وعاهدت نفسي في 2005 إني ما أرجعها. الان اللي أشوفهم يروحوا مصر معظمهم من الناس اللي عندهم هناك شقق ملك وناشبه في حلوقهم ويبغى يحلل الفلوس اللي حطها في الشقه غير كذه لو يجي واحد يشتريها منه برأس المال راح يبيع وماراح يرجع ثاني لا هو ولا أهله

إذا إنت تبغى تروح مصر عشان ميزانيتك محدوده ترى في بلدان كثييره تقدر تروحها بميزانيه محدوده وتنبسط مثل ماقالوا الشباب عندك بلدان جنوب شرق أسيا مثلا
لكن إذا مُصر تروح أم الدنيا ممكن تروح الغردقه أو شرم الشيخ أو تروح القاهره بس ماتطول أكثر من 3 أو أربعه أيام وحاول تسوي حجوزاتك كلها من هنا وأدفع كل شي قبل ماتسافر
2019-02-12 , 06:15 مساءً
2019-02-13 , 02:33 مساءً
Smart_guy’s Avatar
Smart_guy

مشـرف سابق

Smart_guy
وعليكم السلام والرحمة،،،

سمعت قبل فترة أن لديهم شرطة تسمى الشرطة السياحية وأن الشعب يحسب لها ألف حساب. لا أعرف عن الآن.

خذ أرقام إتصالاتهم بعد السؤال عنهم.

لكن شخصياً لا أنصح بمصر وهو رأيي الشخصي.
2019-02-13 , 02:33 مساءً
2019-02-13 , 03:12 مساءً
السهم الابيض’s Avatar
السهم الابيض

نشيط

السهم الابيض
شكرا للجميع على المشاركه ولا خلى ولاعدم. اختياري لمصر ليس للرخص فالامور الماديه طيبه ولله الحمد لكن لسبب اخر وهو ان اجازتي قصيره خمسه ايام فقط يعني ماهي اجازه دسمه تستاهل الواحد يبعد.. اوروبا زرتها كثير ... اول ما قرات الردود قررت اني الغي السفر لمصر نهائيا... لكن في داخلي شي يقول رح جرب وشوف بنفسك واعتبرها مغامره .. هالاحساس كلماله يزيد في نفسي.. ابي اشوف واعيش التجربه بكل تفاصيلها.. وعلى النقيض تماما في داخلي صوت اخر يقول لا تروح واشتر السلامه... والله محتار..سالفة بخشيش المطار كم جنيه يعني؟ الشحاذه في الشارع اقدر اتعامل معها لكن ف المطار كم تعطونه وهل تمد بها للضابط عيني عينك والا شلون؟؟
2019-02-13 , 03:12 مساءً
2019-02-13 , 04:16 مساءً
trustnoone13’s Avatar
trustnoone13

عضو جديد

trustnoone13
السلام عليكم

ليه كده يا شباب طلعتو مصر بمظهر منيل بستين نيلة

مبدئيا انا مصرى بتكلم عادى جدا وبهزار كمان وبدون زعل اكيد فيه ضيقة من الكلام اللى اتقال

اول شىء العسكرى (ليس الضابط) فى المطار ممكن يضايقك بالتصرفات عشان ياخد بقشيش (تقريبا اسمها لقافة بلهجة الخليج) ازاى يضايقك يشوف جوازك ويقلب فيه اكثر من مرة مع العلم ممكن يكون ماسكه بالمقلوب وحصلت امامى مع اخ سعودى وماشاء الله معه عيلته ويمكن 6 افراد وكان فاهم فوسع صدره و لم يعطيه ولا هلله
وانت او اى واحد تقدر تتغلب على كل اللى خايف منه انك تكون عارف الشىء اللى ليك والشىء اللى عليك وملتزم بيه يعنى عسكرى المطار من حقه يشوف الجواز و ختم الخروج والدخول و من حقه يفتشك عادى جدا التفتيش الطبيعى فى المطارات اكثر من كده يخبط راسه بالحيط
الخليجى او الغير مصرى عموما بياخد حقه 24 قيراط فى مصر بعكس المصرى ممكن ياخد فوق راسه عادى الحكومة معاكم مش مع الشعب فلا داعى للقلق

الاسعار فعلا فيه اسعار للمصريين واسعار لغير المصريين ودى جزء منها قانونى زى الفنادق وجزء غير قانونى زى المطاعم وسهل انك تحجز الفنادق من خلال موقع بوكينج ارخص كتير ومتاح فيه كل الاماكن
المطاعم انت خليك ناصح ومتخليش حد يضحك عليك اسال عن المنيو قبل ما تطلب ولو حد قال فيه سعر لغير المصريين اطلب شرطة السياحة عشان ده غير صحيح

وبالمناسبة لو احتكيت بالشرطة يبقى حاول تتعامل مع الضباط مش العساكر لان اغلب العساكر عينهم فارغة عكس الضباط
عدم النضافة دى عذرا لمن ذكرها ولكن كل حى وله صفاته اذا كان شعبى او متوسط او راقى وهذا ينطبق على الممكلة وسائر بلدان العالم
الاماكن الشعبية غير الوسط غير الراقية وكله بسعره

المواصلات لو مش سواق معرفة يبقى لازم اوبر او كريم عشان ميتنصبش عليك

الاكل والشرب صدقنى احسن من مطاعم السعوديه

الخيالة بتوع الهرم للاسف حرامية فى اسعارهم الا ما رحم ربى وعلى المصريين نفسهم كمان

الامان متقلقش طول مانت مش بتتكلم فى السياسة انت فى الامان اقصى حاجة ممكن تحصلك ان جوالك يتخطف منك ومش فى اى مكان( الاماكن الزحمة)

اه والشحاتين ارفض لان دي ناس بتشتغل كده

واى استفسار حاضر
2019-02-13 , 04:16 مساءً
2019-02-13 , 04:53 مساءً
بطااطا’s Avatar
بطااطا

مشارك

بطااطا
Norway كتب:
الله يرحمه و يحسن اليه...

نعم هناك دول اوروبية ارخص من مصر و تركيا " اذا اعتبرنا تركيا بلد اوروبي و الحقيقة ان 3% من مساحة تركيا جزء من اوروبا و هي غرب اسطنبول فقط و تراقيا الشرقية الواقعة غرب اسطنبول ايضا بعد المضيق ! "

عندك اليونان و ايطاليا ارخص من مصر و اجمل كطبيعة و خدمات متوفرة
دول جنوب شرق اسيا رخيصة اضعاف مضاعفة عن مصر و مجهزة سياحيا لهذا الشئ
فيتنام مع انها بلد فيه مشاكل حاليا لكنها رخيصة ايضا و الرشوة فيها عليها عقوبة الاعدام تقريبا احذر ان تتعامل بها في دول شرق اسيا و الرشوة تختلف عن البقشيش او Tips

الرشوة ان تدفعها لعامل حكومي مثلا شرطي او عسكري عندهم او اي مؤسسة حكومية حتي المطار
البقشيش تدفع للمطاعم و الفنادق غيرها و هكذا

من فترة شفت رحلة سياحية اسبوع الي اوروبا عبر احدي الشركات للشخص حول 3 الي 4 الاف ريال فمابالك ان تقوم انت بحجز رحلتك و انشتطتك بنفسك ستكلفك اقل !!!

جزاك الله خير أخوي
بالنسبه لتركيا أنا أعتبرها غاليه جدا و رحتها واحده مره وبعدها خلاص حرمت مش لأنها غاليه لأنها ماتسوي بصراحه وأعتذر لعشاق تركيا
كانت أول رحله لي لأمريكا لوحدي وأنا شاب وجدا أستمتعت بالثلاثه الشهور اللي قضيتها في ولاية كاليفورنيا وبعدها أثتثقلت مشوار أمريكا الطويل والتذاكر الغاليه نسبيا مقارنة بتذاكر دول أوروبا وأسيا وقلت لنفسي أشوف دول أوروبا و دول جنوب شرق أسيا وفعلا رحت دول كثيره في أوروبا وجنوب شرق أسيا وفعلا في دول جدا جميله و ممتعه لكن ماحسيت بالمتعه اللي حسيتها لمن كنت بأمريكا
بعدها قررت لمن يكون الله كارمني بفلوس أسافر أمريكا ولمن تكون الميزانيه محدوده أروح دوله أو دولتين في شرق أسيا والأن لي يمكن 15 سنه مارحت أوروبا الا ترانزيت في طريقي لأمريكا

كمبوديا من دول شرق أسيا الناس يقولون رخيصه جدا بس للأسف مارحتها هناك
2019-02-13 , 04:53 مساءً
2019-02-13 , 05:31 مساءً
6s Bs’s Avatar
6s Bs

مبدع

6s Bs
السهم الابيض كتب:
شكرا للجميع على المشاركه ولا خلى ولاعدم. اختياري لمصر ليس للرخص فالامور الماديه طيبه ولله الحمد لكن لسبب اخر وهو ان اجازتي قصيره خمسه ايام فقط يعني ماهي اجازه دسمه تستاهل الواحد يبعد.. اوروبا زرتها كثير ... اول ما قرات الردود قررت اني الغي السفر لمصر نهائيا... لكن في داخلي شي يقول رح جرب وشوف بنفسك واعتبرها مغامره .. هالاحساس كلماله يزيد في نفسي.. ابي اشوف واعيش التجربه بكل تفاصيلها.. وعلى النقيض تماما في داخلي صوت اخر يقول لا تروح واشتر السلامه... والله محتار..سالفة بخشيش المطار كم جنيه يعني؟ الشحاذه في الشارع اقدر اتعامل معها لكن ف المطار كم تعطونه وهل تمد بها للضابط عيني عينك والا شلون؟؟

روح واسكن في شتاينبرجر التحرير
انا كنت مثلك متخوف لكن البلد امان
في مصر تتعلم تفتح عينك وتكون حريص

لو انا منك اطلع لشرم فندق اكوا بلو
2019-02-13 , 05:31 مساءً
2019-02-13 , 07:30 مساءً
الوعد الحق’s Avatar
الوعد الحق

بارز

الوعد الحق
الشعب المصري إخوة لنا في الإسلام والعروبة ولكن مشكلتهم الفقر المنتشر عندهم

مما يجعل بعضهم يلجأ إلى الرشاوي والنصب والاحتيال على الخليجيين لولاحظنا أسعار الفنادق والمطاعم والأسواق مخصصة لغير الخليجيين لهم تسعيرة خاصة والخليجيين لهم تسعيرة خاصة أغلى بكثير من غيرهم .
أنصحك أن تغير وجهتك إلى غير مصر والبلاد العربية بشكل عام
2019-02-13 , 07:30 مساءً
2019-02-13 , 07:49 مساءً
turki-22’s Avatar
turki-22

مبدع

turki-22
MR-MEDO7 كتب:
لو احد قالك محفول مكفول لاتروح

بالعربي استغلال مع وقاحه و شوارع وسخه وتلوث في كل شي

والي يقول روح مصر تنبسط وبس تضحك هذا تراه ناصبين عليه رايح جاي

انت تبي تستانس ودافع فلوس اهرب عن مصر كهرب الفريسه من الذئب :)

بالرد اللي فوقك انا كتبت له رح وراح تنبسط بتقول نصبو علي رايح جاي؟
وحده من ثنتين يا انت مارحت مصر وهذا مؤكد او انصب عليك قبل كذا بمكان .

اللي راح يروح مصر بيعرف انه رايح مصر مو دبي او باريس . والقاهره لها جوها الخاص اللي مستحيل تحصله بمكان اخر اذ تبي بساطه و طيبه بتحصلها هناك . ماانفي حالات النصب وذي حاصله بكل مكان سياحي ودايم خلك ذيب .

الحمدلله رحت مصر مرتين مره القاهره ومره شرم ولا عمري انصب علي وتعاملاتي معهم بالمسطره. فنادق بوكنق و مواصلات اوبر بالفيزا و انبسطت فيها وافكر ارجع لها
2019-02-13 , 07:49 مساءً